Školní řád
ŠKOLNÍ ŘÁD
Č. j.: ZŠ/408/2007
„Chování je zrcadlo,
v němž každý ukazuje svou podobu.“
J. W. Goethe
Základní škola představuje jeden ze stupínků na cestě k budoucnosti každého člověka. Má svým žákům dát vše, co bude pro ně v životě nezbytné, a mnohem více, má jim umožnit najít si své místo ve společnosti, které pak přináší radost z práce a pocit úspěšnosti. Škola je také především společenství lidí – žáků, učitelů, vychovatelů, rodičů, správních zaměstnanců, hostů a všech, kteří se na chodu školy podílejí. A k dobrému soužití patří i určitá pravidla.
Podkladem pro vytvoření tohoto školního řádu se stal Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávaní (školský zákon) č. 561/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů, Vyhláška MŠMT ČR o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění školní docházky č. 48/2005 Sb. ve znění pozdějších předpisů, Směrnice MŠMT ČR k integraci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do škol a školských zařízení č.j. 13 710/2001–24, Listina základních práv a svobod (Hlava I. čl. 3, Hlava II. čl. 10, 15, 17), Úmluva o právech dítěte (čl. 12 odst. 1) a projekt Zdravá škola, k němuž přistoupila i naše škola.
Práva žáků
Základem každé správné společnosti je úcta k druhému. Proto chování jednotlivce nesmí omezovat ani ohrožovat jiné, narušovat jejich práci nebo ničit její výsledky. Vycházíme zde z filozofie, že jsme v naší společnosti rovnoprávní svobodní lidé, kteří chápou povinnosti a zodpovědnost vůči sobě i druhým.
Dodržování školního řádu zaručuje:
právo dítěte na vzdělání a rozvoj jeho zájmů (žáci mají možnost získat co nejvíce vědomostí a dovedností),
výchovu ke smyslu pro zodpovědnost, v duchu porozumění a přátelství,
nesnižování lidské důstojnosti dítěte,
ochranu před všemi formami útlaku, krutosti, násilí a diskriminací (podle rasy, jazyka, barvy pleti, náboženství apod.),
právo stýkat se s druhými dětmi a vytvářet sdružení, pokud tato neporušují práva jiných,
právo na nejlepší dosažitelný zdravotní stav, bezpečnost dítěte a rozvoj jeho fyzické zdatnosti,
právo na vyjádření vlastního názoru, získávání a zveřejňování informací s výjimkou situací, kdy by šlo o porušení práva druhých. V této souvislosti se žáci mohou vyslovovat k otázkám školy prostřednictvím konzultací s třídním učitelem, ostatními vyučujícími či výchovným poradcem nebo žákovské samosprávy za podmínky dodržení věcnosti a zachování slušnosti.
integraci zdravotně postižených žáků, kterým budou vytvořeny takové podmínky pro plnění školní docházky, aby nebyli jakkoli znevýhodněni.
Povinnosti žáků
A. Docházka do školy
Žáci chodí do školy v souladu s povinnou školní docházkou pravidelně a včas, účastní se vyučování podle rozvrhu hodin a pokynů vyučujících. Docházka do volitelných, nepovinných předmětů, zájmových kroužků, školní družiny, školního klubu a akcí pořádaných školou je pro přihlášené žáky rovněž povinná.
Žáci vždy pečují o svůj zevnějšek; chodí vhodně a čistě upraveni, chrání zdraví své i ostatních a dbají ve škole i mimo ní všech pravidel hygieny, bezpečnosti a slušného chování. Pozdrav, zdvořilé oslovování a vyjadřování je samozřejmostí, stejně jako používání žvýkaček mimo vyučování.
Po otevření školní budovy v 7.40 hod. se žáci v šatnách přezují a odloží své svršky včetně pokrývek hlavy, v 7.55 hod. šatnáři šatny uzamknou. Z hygienických důvodů není dovolen pohyb žáků po budově školy bez přezutí, toto odpovídá hygienickým normám, sportovní obuv do třídy nepatří. Později příchozí žáci si odnesou své věci do šatny během následující přestávky. V průběhu vyučování je žákům vstup do šaten povolen pouze se svolením vyučujícího.
Po skončení vyučování žáci uklidí své místo ve třídě, zvednou židle a odcházejí do školní jídelny a domů. V šatnách nenechávají žádné své věci, nezdržují se v žádných prostorách školy. Ze školy žáci odcházejí výhradně bočními dveřmi, nikoliv hlavním vchodem.
Každá nepřítomnost žáka ve vyučování musí být ohlášena rodiči osobně nebo telefonicky nejpozději do tří kalendářních dnů od počátku absence a po ukončení neprodleně písemně v žákovské knížce.
Nemůže-li se žák účastnit vyučování z důvodů předem známých, požádá o uvolnění z vyučování na jednu vyučovací hodinu příslušného vyučujícího, na jeden den třídního učitele, v případě nepřítomnosti jeho zástupce. Žák bude uvolněn pouze na základě písemné omluvenky! O uvolnění na více dní žádají rodiče písemně prostřednictvím třídního učitele ředitele školy.
Onemocní-li žák závažnou infekční chorobou nebo vyskytne-li se tato u osob, s nimiž žák bydlí, oznámí tuto skutečnost rodiče žáka neprodleně škole. V tomto případě může žák pokračovat ve školní docházce jen se souhlasem lékaře. V případě výskytu pedikulózy (vši dětské) rovněž informují rodiče žáka neprodleně školu. Žák pokračuje ve školní docházce až po důkladném odvšivení.
B. Chování žáků během vyučování a přestávek
Ve všech prostorách školy se žáci chovají ukázněně v souladu s bezpečnostními předpisy. Dojde-li k úrazu, ohlásí tuto skutečnost kterémukoli učiteli, který poskytne první pomoc. Rovněž chrání školní majetek, a to i v době mimo vyučování, za případné škody bude škola požadovat náhradu.
Pamatujte, že věci potřebné na vyučování je nutné nachystat včas o přestávce, k přesunům do odborných učeben a šaten TV dochází ne dříve než pět minut před začátkem vyučovací hodiny.
Při vstupu učitele nebo jiné dospělé osoby do třídy žáci pozdraví tím, že se tiše postaví. Po ukončení hodiny se žáci na pokyn vyučujícího rozloučí stejným způsobem.
Žáci jsou rovněž seznámeni s provozními řády odborných učeben, tělocvičen, školní jídelny apod. a řídí se jimi. Žákům je přísně zakázáno manipulovat s elektrickými spotřebiči a vypínači. Bez svolení učitele nemanipulují s vybavením odborných učeben, s uloženými exponáty a modely a veškerými přístroji a IC technologiemi.
O všech přestávkách je umožněn pohyb dětí mimo třídu. Z časových důvodů omezí žáci pohyb o malých přestávkách na poschodí, v němž se nachází jejich třída. Během vyučování i přestávek není dovoleno bez souhlasu vyučujícího opouštět školní budovu.
Škola je základní článek při získávání vzdělání, proto vyžaduje spolupráci žáků a vyučujících. Je tedy nemorální narušovat práci ostatních.
Nedostaví-li se vyučující do pěti minut po začátku vyučovací hodiny do výuky, informuje žákovská služba zástupce ředitele či ředitele školy.
Během pobytu ve škole je žákům zakázáno přijímat návštěvy a vpouštět do budovy cizí osoby.
Žáci, kteří přicházejí do školy na odpolední vyučování nebo do zájmových kroužků, vyčkají v šatnách příchodu vyučujícího.
K občerstvení žáků a pracovníků školy je k dispozici školní bufet. Po první vyučovací hodině je přístupný výhradně žákům 1. stupně, první velkou přestávku výhradně žákům 2. stupně. Všichni žáci pamatují na pravidla slušného chování, bezpečnosti a dodržování hygieny. Žáci se nezdržují v prostorách před bufetem, po zakoupení občerstvení odcházejí do své třídy.
C. Povinnosti žákovské služby a šatnářů
Žákovská služba je ve složení dvou žáků určena třídním učitelem zpravidla na jeden týden. Dbá na čistotu a pořádek ve třídě a učebnách, v nichž výuka probíhá, je nápomocna vyučujícímu během vyučovací hodiny.
O přestávce připraví žákovská služba tabuli a křídy na další vyučovací hodinu, dohlíží na pomůcky a didaktickou techniku. Jejich poškození ihned ohlásí vyučujícímu.
Šatnáři jsou žáci zvoleni do třídní samosprávy zpravidla na jeden školní rok. Dbají na pořádek v šatnách.
Šatny jsou šatnáři uzamčeny v 7.55 hod. do konce výuky. Odcházejí-li žáci mimo školní budovu během vyučování, zodpovídají šatnáři za odemčení a opětné uzamčení šatny. Šatna zůstává odemčená pouze po skončení vyučování a odchodu všech žáků domů.
D. Další sdělení
Pravidla slušného a bezpečného chování platí také pro všechny akce pořádané školou, jako jsou výlety, exkurze, školy v přírodě, návštěva kulturních a sportovních zařízení apod. Při hromadném přesunu se rovněž žáci řídí dopravními předpisy a pravidly pro přepravu cestujících. Všeobecně platí: vstoupil jsi – pozdrav, odcházíš – rozluč se, chceš-li něco – řekni „prosím“, dostaneš-li něco – poděkuj.
Je zakázáno vstupovat do budovy školy s jízdními koly, koloběžkami, skateboardy a na kolečkových bruslích.
V rámci bezpečnosti a ochrany zdraví je zakázáno žákům vstupovat do cizích objektů bez doprovodu učitele. Pobyt na školním hřišti v době mimo vyučování je na vlastní nebezpečí žáků.
V zájmu zabezpečení kvalitní výuky a informovanosti rodičů je povinností nosit do vyučování potřebné pomůcky včetně žákovské knížky. Zde rodiče žádáme o pravidelnou, nejlépe týdenní kontrolu žákovské knížky stvrzenou podpisem, čímž dojde ke zlepšení komunikace mezi školou a rodinou.
Za zapomenutí pomůcek, žákovské knížky či nevypracování úkolu je slušné se omluvit na začátku příslušné vyučovací hodiny.
Učebnice a pomůcky, které jsou žákům zapůjčeny školou, používají žáci tak, aby nedocházelo k jejich poškozování. Učebnice chrání obalem.
Finanční částky k úhradě akcí organizovaných školou přinášejí žáci do školy na přímý pokyn učitele a co nejdříve je učiteli odevzdají.
Žákům není dovoleno přinášet do školy nepotřebné finanční částky a cenné věci, které přímo nesouvisejí s výukou. Nepředá-li je do úschovy třídnímu učiteli nebo příslušnému vyučujícímu, nezodpovídá škola za jejich ztrátu či zcizení. Odpovědnost za ztrátu volně odložených cenných předmětů nese v plném rozsahu žák.
Je povoleno žákům nošení mobilních telefonů do budovy školy. Není však možno těmito narušovat výuku, proto budou během vyučovacích hodin všechny mobilní telefony žáků vypnuty. Rovněž v tomto případě nenese škola zodpovědnost za jejich ztrátu či zcizení.
Je zakázáno žákům nošení, držení, distribuce a zneužívání návykových látek (a tedy i cigaret) v areálu školy. Porušení tohoto ustanovení bude klasifikováno jako hrubý přestupek a budou z něj vyvozeny patřičné sankce. Výjimku tvoří léky předepsané lékařem, pak o této skutečnosti informujte svého třídního učitele. Rovněž jakýkoli náznak i projev šikany je považován za hrubý přestupek a bude náležitě potrestán. Při podezření na požití alkoholu může škola se souhlasem rodičů provést orientační dechovou zkoušku.
Žáci, kteří se stravují ve školní jídelně, odchází do šaten a k obědu po skončení dopoledního vyučování za doprovodu učitele. Není dovoleno stravování žáků během přestávek mezi vyučovacími hodinami.
Pedagogičtí pracovníci dbají na nutnost větrání ve třídách během vyučování. O přestávkách mohou být pootevřena z bezpečnostních důvodů pouze malá okna.
Je zakázáno žákům manipulovat se žaluziemi, velkými okny a pohybovat se po parapetech. Manipulovat se žaluziemi a velkými okny mohou žáci jen se souhlasem vyučujícího.
Žáci jsou v každém případě dobrými reprezentanty školy a dodržování vnitřního řádu školy k této reprezentaci bezesporu patří.
Žákům je zakázáno zapojovat do el. zásuvek své vlastní spotřebiče (rádia, CD přehrávače, nabíječky mobilních telefonů, atd.)
Hodnocení žáků
A. Obecné zásady hodnocení
Hodnocení žáků upravuje Vyhláška č. 48/2005 Sb. ve znění pozdějších předpisů.
Jednou z podmínek efektivního učení je zpětná vazba, která poskytuje žákovi informace o správnosti postupu, průběhu či výsledku. Při poskytování zpětné vazby klademe důraz na vhodnou formulaci – přednost dáváme pozitivnímu vyjádření.
Pro celkové hodnocení používáme klasifikaci, pouze na žádost rodičů a doporučení PPP se u žáků se SVP používá hodnocení slovní.
Součástí hodnocení je i sebehodnocení žáků.
Důležité je uplatňovat přiměřenou náročnost a pedagogický takt.
Přihlížíme k věkovým zvláštnostem žáka i k obdobím jeho indispozice.
B. Získání podkladů pro hodnocení a klasifikaci
Soustavným sledováním výkonů žáka a jeho připravenosti na vyučování, různými druhy zkoušek (písemné, ústní, praktické, pohybové atd.) a didaktickými testy, analýzou různých činnosti žáka, konzultacemi s ostatními vyučujícími, odborníky a pracovníky PPP.
Žák 6. – 9. ročníku musí být v daném předmětu ústně nebo písemně zkoušen alespoň 2× v každém pololetí.
Učitel oznamuje žákovi výsledek klasifikace a poukazuje na klady i nedostatky hodnocených projevů, výkonů i výtvorů a vede žáky k sebehodnocení.
V případě dlouhodobé absence žáka (nemoc, léčebný pobyt, sportovní reprezentace apod.) je žák po návratu do výuky zkoušen v jednotlivých předmětech po vzájemné dohodě s vyučujícími – termín zkoušení stanoví učitel.
Výsledky písemných prací a praktických činností oznamuje učitel žákovi nejpozději do 14 dnů.
Kontrolní písemné práce a další druhy zkoušení rozvrhne učitel rovnoměrně na celý školní rok.
Souhrnné písemné práce v rozsahu dvaceti minut a delší zapisují vyučující s patřičným předstihem do Přehledu písemných prací, který je pro každou třídu založen v její třídní knize. Na jeden den je možno naplánovat jen jednu souhrnnou práci. Kontrolní práce v rozsahu 5 – 10 minut se do Přehledu písemných prací nezaznamenávají. Za koordinaci písemných prací je ve své třídě zodpovědný třídní učitel.
Učitel je povinen vést soustavnou evidenci o každé klasifikaci.
C. Zásady a pravidla pro sebehodnocení žáků
Sebehodnocení je důležitou součástí hodnocení žáků.
Při sebehodnocení se žák snaží popsat:
co se mu daří,
co mu ještě nejde,
jak bude pokračovat dál.
Při školní práci vedeme žáka, aby komentoval svoje výkony a výsledky.
Známky nejsou jediným zdrojem motivace.
D. Klasifikace chování
Klasifikaci chování žáků navrhuje TU po projednání se všemi vyučujícími a rozhoduje o ní ředitel školy po projednání v pedagogické radě. Kriteriem pro klasifikaci chování je dodržování školního řádu (dále ŠŘ). Při klasifikaci chování se přihlíží k věku, morální a rozumové vyspělosti žáka.
Kriteria pro jednotlivé stupně klasifikace chování:
1. stupeň (velmi dobré) – žák uvědoměle dodržuje pravidla chování a ustanovení školního řádu. Méně závažných přestupků se dopouští ojediněle. Žák je však přístupný výchovnému působení a snaží se své chyby napravit.
2. stupeň (uspokojivé) – chování žáka je v rozporu s pravidly chování a s ustanoveními školního řádu. Žák se dopustí závažného přestupku nebo se zpravidla i přes důtku třídního učitele dopouští dalších přestupků, narušuje výchovně vzdělávací činnost školy. Ohrožuje bezpečnost a zdraví svoje i jiných osob (více jak 6 neomluvených hodin, opakovaný podvod, slovní či fyzický útok žáka vůči jinému žákovi nebo dospělé osobě).
3. stupeň (neuspokojivé) – chování žáka je v příkrém rozporu s pravidly slušného chování. Žák se dopustí takových závažných přestupků proti školnímu řádu nebo provinění, že je jimi vážně ohrožena výchova nebo bezpečnost a zdraví jeho i jiných osob. Záměrně narušuje hrubým způsobem výchovně vzdělávací činnost školy. Zpravidla se přes důtku ředitele školy dopouští dalších přestupků. Není pravidlem, že žák musel již mít udělen druhý stupeň z chování, záleží na vážnosti přestupku (více jak 15 neomluvených hodin, prokázané závažné formy šikany, opakované fyzické napadání, ublížení na zdraví).
E. Výchovná opatření
1. Pochvaly a jiná ocenění
pochvala třídního učitele (dále jen TU) – uděluje TU
za dlouhodobou úspěšnou práci pro třídu,
za svědomité plnění školních povinností a vzorné chování,
za zapojení do školních kol soutěží apod.
Na vysvědčení se uvádí, mohou být uděleny i formou Pochvalného listu.
pochvala ředitele školy (dále jen ŘŠ) – uděluje ŘŠ na základě doporučení vyučujících
za vzornou reprezentaci školy v různých soutěžích (na úrovni okresní, krajské, celorepublikové),
za záslužný a statečný čin,
za výrazné zlepšení prospěchu oproti minulému období,
za trvale výborný prospěch a aktivitu (zapojení do školních kol soutěží).
Na vysvědčení se uvádí. Pochvaly ŘŠ se udělují po projednání v pedagogické radě.
2. Opatření k posílení kázně
Opatření k posílení kázně se udělují za závažné nebo opakované porušení ŠŘ a předchází obvykle před sníženým stupněm z chování.
Podle závažnosti se ukládá:
napomenutí třídního učitele – uděluje TU za méně závažné přestupky proti ŠŘ (orientačně 3 až 4 poznámky – vyrušování, nesplnění zadaného úkolu, nevypnutí mobilního telefonu, časté zapomínání pomůcek, nenošení přezutí, cvičebního úboru, špatný výkon třídní služby a 4 zapomenutí ŽK za čtvrtletí) nebo ojedinělý závažnější prohřešek (vulgární mluva, neuposlechnutí pokynu učitele, nevhodné chování k vyučujícímu).
důtka třídního učitele – uděluje TU za opakované, méně závažné přestupky proti ŠŘ (orientačně další 3 až 4 následné poznámky a 8 zapomenutí ŽK za čtvrtletí) nebo závažný prohřešek proti ŠŘ (ztráta a úmyslné poškození ŽK, 1 až 2 neomluvené hodiny, podvod nebo nedbalostní jednání či neuposlechnutí pokynu učitele, které by mohlo vést k ohrožení bezpečnosti osob). Udělení důtky třídního učitele je bezprostředně oznámeno řediteli školy.
důtka ředitele školy – uděluje ŘŠ na základě doporučení vyučujících a po projednání a schválení pedagogickou radou za pokračující přestupky žáka (orientačně další 3 až 4 následné poznámky) nebo zvlášť hrubý prohřešek proti ŠŘ (3 až 6 neomluvených hodin, vyšší neomluvená absence je již důvodem k udělení druhého stupně z chování, úmyslné poškození školního majetku.)
TU oznámí rodičům důvody udělení napomenutí a důtky TU prokazatelným způsobem prostřednictvím ŽK. ŘŠ oznámí rodičům důvody udělení důtky ŘŠ prokazatelným způsobem prostřednictvím dopisu.
TU neprodleně zaznamená udělení výchovných opatření do školní matriky (katalogových listů a programu Vysvědčení).
F. Klasifikace ve vyučovacích předmětech
Tato klasifikace určuje úroveň znalostí, dovedností a snahy žáka ve vyučovacích předmětech. Klasifikaci určí učitel, který příslušný předmět vyučuje. Jsou-li předměty, ve kterých vyučuje více učitelů, určí klasifikaci po vzájemné dohodě. Při určování klasifikačního stupně je nutné, aby učitel přihlížel k žákovi bez emocí či jiných pohnutek. Stupeň prospěchu se neurčuje na základě aritmetického průměru. ŘŠ je povinen působit na sjednocování klasifikačních měřítek všech učitelů. Na konci klasifikačního období v termínu určeném ŘŠ (nejpozději do 48 hodin před konáním pedagogické rady) zapíší vyučující známky do katalogových listů, připraví podklady pro komisionální (opravné i rozdílové) zkoušky, případně pro klasifikaci v náhradním termínu.
Tabulka bodového hodnocení písemných prací (příloha 1)
Hodnocení diktátů
Hodnocení diktátů na 1. stupni Hodnocení diktátů na 2. stupni
0 – 1 chyba 1 0 – 1 chyba 1
2 – 3 chyby 2 2 – 3 chyby 2
4 – 6 chyb 3 4 – 6 chyb 3
7 – 9 chyb 4 7 – 9 chyb 4
10 a více chyb 5 10 a více chyb 5
(každá chyba = chyba) (2 malé chyby = 1 velká chyba)
Pro potřeby klasifikace se předměty dělí do tří skupin:
Předměty s převahou teoretického zaměření
(ČJ, AJ, NJ, prvouka, vlastivěda, D, Z, M, přírodověda, přírodopis, F, Ch)
Předměty s převahou praktických činností
(pracovní činnosti, informatika a technické činnosti)
Předměty s převahou výchovného zaměření
(OV, RV, ODOr, HV, VV, TV, sborový zpěv, flétna, užité výtvarné činnosti, sportovní aktivity)
Klasifikace ve vyučovacích předmětech s převahou teoretického zaměření
stupeň (výborný) – žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy, definice a zákonitosti uceleně, přesně a úplně, chápe vztahy mezi nimi. Pohotově vykonává požadované intelektuální a motorické činnosti. Samostatně a tvořivě uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických a praktických úkolů, při výkladu a hodnocení jevů a zákonitostí. Myslí logicky správně, zřetelně se u něho projevuje samostatnost a tvořivost. Jeho ústní a písemný projev je správný, přesný a výstižný. Grafický projev je přesný a estetický.Výsledky jeho činností jsou kvalitní, pouze s menšími nedostatky. Je schopen samostatně studovat vhodné texty.
stupeň (chvalitebný) – žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy, definice a zákonitosti v podstatě uceleně, přesně a úplně. Pohotově vykonává požadované intelektuální a motorické činnosti. Samostatně a produktivně nebo podle menších podnětů učitele uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických a praktických úkolů, při výkladu a hodnocení jevů a zákonitostí. Myslí správně, v jeho myšlení se projevuje logika a tvořivost. Ústní a písemný projev mívá menší nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. Kvalita výsledků činností je zpravidla bez podstatných nedostatků. Grafický projev je estetický, bez větších nepřesností. Je schopen samostatně nebo s menší pomocí studovat vhodné texty.
stupeň (dobrý) – žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení poznatků, faktů, pojmů, definic a zákonitostí nepodstatné mezery. Při vykonávání požadovaných intelektuálních a motorických činností projevuje nedostatky. Podstatnější nepřesnosti a chyby dovede za pomoci učitele korigovat. V uplatňování osvojených poznatků a dovedností při řešení teoretických a praktických úkolů se dopouští chyb. Uplatňuje poznatky a provádí hodnocení jevů a zákonitostí podle podnětů učitele. Jeho myšlení je vcelku správné, ale málo tvořivé, v jeho logice se vyskytují chyby. V ústním a písemném projevu má nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. V kvalitě výsledků jeho činnosti se projevují častější nedostatky. Grafický projev je méně estetický s menšími nedostatky. Je schopen samostatně studovat podle návodu učitele.
stupeň (dostatečný) – žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení poznatků závažné mezery. Při provádění požadovaných intelektuálních a motorických činností je málo pohotový a má větší nedostatky. V uplatňování osvojených poznatků a dovedností při řešení teoretických a praktických úkolů se vyskytují závažné chyby. Při využívání poznatků pro výklad a hodnocení jevů je nesamostatný. V logice myšlení se vyskytují závažné chyby a myšlení není tvořivé. Jeho ústní a písemný projev má vážné nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. V kvalitě výsledků jeho činností a grafickém projevu se projevují nedostatky, grafický projev je málo estetický. Závažné nedostatky a chyby dovede žák s pomocí učitele opravit. Při samostatném studiu velké těžkosti.
stupeň (nedostatečný) – žák si požadované poznatky neosvojil uceleně, přesně a úplně, má v nich závažné a značné mezery. Jeho dovednost vykonávat požadované intelektuální a motorické činnosti má velmi podstatné nedostatky. V uplatňování osvojených vědomostí a dovedností při řešení teoretických a praktických úkolů se vyskytují velmi závažné chyby. Při výkladu a hodnocení jevů a zákonitostí nedovede své vědomosti uplatnit ani s podněty učitele. Neprojevuje samostatnost
myšlení, vyskytují se u něho časté logické nedostatky. V ústním a písemném projevu má závažné nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. Kvalita výsledků jeho činnosti a grafický projev mají vážné nedostatky. Závažné nedostatky a chyby nedovede opravit ani s pomocí učitele. Nedovede samostatně studovat.
Klasifikace ve vyučovacích předmětech s převahou praktického zaměření
stupeň (výborný) – žák soustavně projevuje kladný vztah k práci a praktickým činnostem. Pohotově, samostatně a tvořivě využívá získané teoretické poznatky. Praktické činnosti vykonává pohotově, samostatně uplatňuje získané dovednosti a návyky. Bezpečně ovládá postupy a způsoby procesu, dopouští se jen menších chyb, výsledky jeho práce jsou bez závažných nedostatků. Účelně si organizuje vlastní práci, udržuje pracoviště v pořádku. Uvědoměle dodržuje předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví a aktivně se stará o životní prostředí. Vzorně obsluhuje a udržuje laboratorní zařízení a pomůcky, nástroje, nářadí a měřidla. Aktivně překonává vyskytující se překážky.
stupeň (chvalitebný) – žák projevuje kladný vztah k práci a praktickým činnostem. Samostatně, ale méně tvořivě a s menší jistotou využívá získané teoretické poznatky při praktické činnosti. Praktické činnosti vykonává samostatně, v postupech i způsobech práce se nevyskytují podstatné chyby. Výsledky jeho práce mají drobné nedostatky. Účelně si organizuje vlastní práci a pracoviště udržuje v pořádku. Uvědoměle dodržuje předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví a stará se o životní prostředí. Laboratorní zařízení a pomůcky, nástroje, nářadí a měřidla obsluhuje a udržuje s drobnými nedostatky. Překážky v práci překonává s občasnou pomocí učitele.
stupeň (dobrý) – žák projevuje vztah k práci a praktickým činnostem s menšími výkyvy. Za pomoci učitele uplatňuje získané teoretické poznatky při praktické činnosti. V praktických činnostech se dopouští chyb a při postupech a způsobech práce potřebuje občasnou pomoc učitele. Výsledky práce mají nedostatky. Vlastní práci organizuje méně účelně, udržuje pracoviště v pořádku. Dodržuje předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví a v malé míře přispívá k tvorbě a ochraně životního prostředí. K údržbě laboratorních zařízení a pomůcek, nástrojů, nářadí a měřidel musí být často podněcován. Překážky v práci překonává jen s častou pomocí učitele.
stupeň (dostatečný) – žák pracuje bez zájmu a vztahu k práci a k praktickým činnostem. Získané teoretické poznatky dovede využít při praktické činnosti jen za soustavné pomoci učitele. V praktických činnostech, dovednostech a návycích se dopouští větších chyb. Při volbě postupů a způsobů práce potřebuje soustavnou pomoc učitele. Ve výsledcích práce má závažné nedostatky. Práci dovede organizovat za soustavné pomoci učitele, méně dbá o pořádek na pracovišti a na dodržování předpisů o bezpečnosti a ochraně zdraví a o životní prostředí. V obsluze a údržbě laboratorních zařízení a pomůcek, nástrojů, nářadí a měřidel se dopouští závažných nedostatků. Překážky v práci překonává jen s pomocí učitele.
stupeň (nedostatečný) – žák neprojevuje zájem o práci a vztah k ní, ani praktickým činnostem. Nedokáže ani s pomocí učitele uplatnit získané teoretické poznatky při praktické činnosti. V praktických činnostech, dovednostech a návycích má podstatné nedostatky. Nedokáže postupovat při práci ani s pomocí učitele. Výsledky jeho práce jsou nedostatečné, neúplné a nepřesné. Práci na pracovišti si nedokáže zorganizovat, nedbá na pořádek na pracovišti. Neovládá předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví a nedbá na ochranu životního prostředí. V obsluze a údržbě laboratorních zařízení a pomůcek, přístrojů a měřidel se dopouští závažných nedostatků.
Klasifikace ve vyučovacích předmětech s převahou výchovného zaměření
stupeň (výborný) – žák je v činnostech velmi aktivní. Pracuje tvořivě, samostatně, plně využívá své osobní předpoklady a velmi úspěšně je rozvíjí v individuálních a kolektivních projevech. Jeho projev je esteticky působivý, originální a procítěný. Osvojené dovednosti a návyky aplikuje tvořivě. Má výrazně aktivní zájem o umění, estetiku a tělesnou kulturu a projevuje k nim aktivní vztah. Úspěšně rozvíjí svůj estetický vkus a tělesnou zdatnost.
stupeň (chvalitebný) – žák je v činnostech aktivní, tvořivý, převážně samostatný na základě využívání svých osobních předpokladů, které úspěšně rozvíjí v individuálním a kolektivním projevu. Jeho projev je esteticky působivý a má jen menší nedostatky z hlediska požadavků osnov. Žák tvořivě aplikuje osvojené vědomosti, dovednosti a návyky v nových úkolech. Má aktivní zájem o umění, o estetiku a tělesnou zdatnost. Rozvíjí si v požadované míře estetický vkus a tělesnou zdatnost.
stupeň (dobrý) – žák je v činnostech méně aktivní, tvořivý, samostatný a pohotový. Nevyužívá dostatečně své schopnosti v individuálním a kolektivním projevu. Jeho projev je málo působivý, dopouští se u nich chyb. Jeho vědomosti a dovednosti mají četnější mezery a při jejich aplikaci potřebuje pomoc učitele. Nemá dostatečný aktivní zájem o umění, estetiku a tělesnou kulturu. Nerozvíjí v požadované míře svůj estetický vkus a tělesnou zdatnost.
stupeň (dostatečný) – žák je v činnostech málo aktivní a tvořivý. Rozvoj jeho schopností a jeho projev jsou málo uspokojivé. Úkoly řeší s častými chybami. Vědomosti a dovednosti aplikuje jen se značnou pomocí učitele. Projevuje velmi malou snahu a zájem o činnosti, nerozvíjí dostatečně svůj estetický vkus a tělesnou zdatnost.
stupeň (nedostatečný) – žák je v činnostech převážně pasivní. Rozvoj jeho schopností je neuspokojivý. Jeho projev je převážně chybný a nemá estetickou hodnotu. Minimální vědomosti a dovednosti nedovede aplikovat. Neprojevuje zájem o práci a nevyvíjí úsilí rozvíjet svůj estetický vkus a tělesnou zdatnost.
G. Hodnocení a klasifikace žáků se specifickými poruchami učení a chování
Kromě slovního hodnocení v jazycích a v matematice lze děti se specifickými poruchami učení hodnotit slovně (průběžně i na vysvědčení) po dohodě s rodiči a odborníky ve všech předmětech, do nichž se porucha promítá. Za určitých okolností může být pro dítě výhodnější klasifikace známkou (porucha se vezme v úvahu v mírnější klasifikaci – o jeden i více stupňů). Při zkoušení je kladen důraz na ten druh projevu (písemný nebo ústní), ve kterém má žák předpoklady podat lepší výkon. Učitel při klasifikaci nevychází z počtu chyb, ale z počtu jevů, které žák zvládl. Kontrolní práce a diktáty píší tito žáci po předchozí přípravě.
O slovní hodnocení žáka se specifickou poruchou žádá písemnou formou zákonný zástupce po domluvě s třídním učitelem v průběhu prvního čtvrtletí. Třídní učitel odevzdá žádost rodičů ŘŠ, který o slovním hodnocení rozhodne.
H. Klasifikace formou slovního hodnocení
Slovní hodnocení je organickou součástí celého pojetí vyučování, které je zaměřeno na rozvoj žákovy osobnosti. Předmětem hodnocení jsou nejen znalosti, ale především kompetence dítěte, postoje dovednosti vyššího řádu (dovednost kooperovat, utřídit informace atd.), vlastnosti osobnosti (mravní, volní atd.).
Při slovním hodnocení neusilujeme o stejné – srovnatelné formulace, neboť účelem není srovnávat jednoho žáka s druhým, ale postihnout individuálně výsledek vyučování a učení jednoho – právě hodnoceného žáka.
Z hlediska formy má vysvědčení podobu diagnostické zprávy o dítěti (psáno ve 3. osobě) nebo dopisu (rodičům či dítěti), knížky nebo deníku s průběžnými informacemi o krocích žáka a návrhy na zlepšení. Klasifikace se provádí do katalogových listů známkou.
CH. Celkové hodnocení žáka
Celkové hodnocení žáka se na vysvědčení vyjadřuje stupni:
prospěl(a) s vyznamenáním – není-li v žádném z povinných předmětů stanovených ŠVP hodnocen na vysvědčení stupněm horším než chvalitebný, průměr z povinných předmětů není vyšší než 1,5, chování je velmi dobré, v případě slovního hodnocení nebo kombinace slovního hodnocení a klasifikace postupuje škola podle pravidel hodnocení žáků podle § 14 odst. 1 písm. e) Vyhlášky č. 48/2005 Sb. ve znění pozdějších předpisů,
prospěl(a) – není-li v žádném z povinných předmětů stanovených ŠVP hodnocen na vysvědčení stupněm nedostatečný nebo odpovídajícím slovním hodnocením,
neprospěl(a) – je-li v některém z povinných předmětů stanovených ŠVP hodnocen na vysvědčení stupněm nedostatečný nebo odpovídajícím slovním hodnocením.
Výsledky práce v zájmových útvarech organizovaných školou se hodnotí stupni
pracoval úspěšně
pracoval
Pro náboženství platí hodnocení – účastnil se.
Nelze-li žáka hodnotit na konci prvního pololetí, určí ŘŠ pro jeho hodnocení náhradní termín, a to tak, aby hodnocení za 1. pololetí bylo provedeno nejpozději do dvou měsíců po skončení 1. pololetí. Není-li možné hodnotit ani v náhradním termínu, žák se za 1. pololetí nehodnotí.
Nelze-li žáka hodnotit na konci 2. pololetí, určí ŘŠ pro jeho hodnocení náhradní termín, a to tak, aby hodnocení za 2. pololetí bylo provedeno nejpozději do konce září následujícího šk. roku. V období měsíce září do doby hodnocení navštěvuje žák nejbližší vyšší ročník, popřípadě znovu devátý ročník.
Do vyššího ročníku postoupí žák, který na konci 2. pololetí prospěl ze všech povinných předmětů stanovených ŠVP s výjimkou předmětů výchovného zaměření stanovených RVP a předmětů z nichž byl uvolněn. Do vyššího ročníku postoupí i žák 1. stupně ZŠ, který již v rámci 1. stupně opakoval ročník, a žák 2. stupně ZŠ, který již v rámci 2. stupně opakoval ročník, a to bez ohledu na prospěch tohoto žáka.
Má-li zákonný zástupce žáka pochybnosti o správnosti klasifikace v jednotlivých předmětech na konci 1. a 2. pololetí, může do tří pracovních dnů ode dne, kdy bylo žákovi vydáno vysvědčení, požádat ŘŠ o komisionální přezkoušení (ŘŠ oprávněnost žádosti posoudí).
Komisionální přezkoušení se koná nejpozději do 14 dnů od doručení žádosti nebo v termínu dohodnutém se zákonným zástupcem. Tříčlennou komisi pro přezkoušení žáka jmenuje ředitel školy. V případě, že je vyučujícím daného předmětu ředitel školy, jmenuje komisi krajský úřad. Komisi tvoří předseda (zpravidla ŘŠ nebo jím pověřený učitel, nebo v případě, že vyučujícím daného předmětu je ředitel školy, krajským úřadem jmenovaný jiný pedagogický pracovník školy), zkoušející učitel a přísedící pedagog. Klasifikační stupeň určí komise většinou hlasů. Komisionální zkouška bude zaprotokolována.
Na konci 1. pololetí šk. roku, v němž žák splní povinnou školní docházku, mu škola vydá výstupní hodnocení o dosažené výstupní úrovni vzdělávání. V pátém a sedmém ročníku základního vzdělání vydá škola výstupní hodnocení žákovi, který se hlásí k přijetí ke vzdělávání ve střední škole.
Výstupní hodnocení žáka dále obsahuje vyjádření o:
možnostech žáka a jeho nadání,
předpokladech pro další vzdělávání nebo pro uplatnění žáka,
chování žáka v průběhu povinné školní docházky,
dalších významných skutečnostech ve vzdělávání žáka.
Žáci devátých ročníků a žáci, kteří na daném stupni ZŠ dosud neopakovali ročník, kteří na konci 2. pololetí neprospěli nejvýše ze dvou povinných předmětů s výjimkou předmětů výchovného zaměření, konají opravné zkoušky (nejpozději do konce srpna). Nemůže-li se žák z vážných důvodů dostavit, umožní mu ŘŠ vykonání nejpozději do 15. září. Do té doby žák navštěvuje podmíněně vyšší ročník.
Žák, který nevykoná opravnou zkoušku úspěšně nebo se k jejímu konání nedostaví, neprospěl.
Žák, který po dobu nemoci navštěvoval školu při nemocničním zařízení a byl tam klasifikován za pololetí ze všech, případně jen z některých předmětů, se po návratu do kmenové školy nezkouší a neklasifikuje, přebírá se jeho klasifikace ze školy při zdravotnickém zařízení v těch předmětech, ve kterých byl klasifikován, v ostatní předmětech se neklasifikuje.
TU a jednotliví vyučující informují zákonné zástupce o prospěchu a chování žáka na třídních schůzkách, individuálních pohovorech a konzultacích.
V případě mimořádného zhoršení prospěchu či chování uvědomí ŘŠ bezprostředně a prokazatelně zákonné zástupce (doporučený dopis, záznam z jednání za přítomnosti třídního učitele, podpisy zúčastněných).
Přechází-li žák po 15. 11. nebo 15. 4. do jiné školy, dokumentace obsahuje návrh klasifikace v jednotlivých předmětech jako podklad pro celkovou klasifikaci žáka na konci klasifikačního období.
Závěr
Smyslem školního řádu stejně jako každého jiného řádu je stanovit určité podmínky soužití lidí ve společnosti. Nemá za úkol vystihovat nedostatky a přestupky, ale stanovit hranice přípustného chování žáků a učitelů při dodržení podmínek bezpečnosti, hygieny a norem společenského chování. Věřím, že při jeho dodržování se škola stane příjemným prostředím a budou jí tímto vytvořeny podmínky ke splnění úkolu základní vzdělávací instituce.
Platí od 1. září 2007
Mgr. Jiří Štellar v. r.
ředitel školy